23
kw.To nie jest właściwy stadion »
Błędem Wrocławia było budowanie od zera stadionu na Pilczycach. Powinniśmy zainwestować w renowację stadionu Olimpijskiego.
Najważniejsza przewaga tego obiektu to fakt, że kibice po meczu, czy fani po koncercie, szybciej dotarliby po zakończeniu obiektu do domu.
Ten obiekt jest, i jeszcze długo będzie, lepiej skomunikowany: istniejące dwie linie tramwajowe, możliwość wykorzystania Odry, możliwość wykorzystania pętli tramwajowej na Kowalach (wymaga przedłużenia linii np. do Swojczyc oraz budowy kładki na Odrze)
Olimpijski jest lepiej położony niż stadion miejski. Park Szczytnicki i bliskość centrum pozwalają na bezpieczne rozproszenie się osób, które nie będą chciały oczekiwać na komunikację zbiorową po zakończonej imprezie. Z Olimpijskiego po prostu można na pl. Grunwaldzki dojść na piechotę!
Stadion na Wielkiej Wyspie daje możliwość utworzenia ‚krótkiej pętli’ tramwajowej na trasie: Stadion-> Mickiewicza -> Most Zwierzyniecki -> Rondo Reagana -> Plac Grunwaldzki -> Różyckiego -> Stadion
Taka linia znacznie ułatwiłaby szybkie rozładowania tłumu, który wyspie się z obiektu po zakończeniu imprezy masowej. Opcja ta pozwala żeby tramwaje podjeżdżały na przystanek co dwie minuty. Co ważniejsze nie blokuje także tras średnicowych jak to będzie w przypadku Stadionu na Śląskiej, gdzie niebezpieczeństwo polega na tym, że dwa potoki tramwajów spotkają się na Ostatnim Groszu i mogą zablokować torowisko na ul. Legnickiej.
Ponadto dziś możemy wykorzystać rondo Reagana, które z założenia jest jednym z 4 węzłów przesiadkowych.
Tutaj także można zbudować przystanek kolei miejskiej na wysokości ulicy Ełckiej oraz połączenie z Dworcem Nadodrze i dalej z Głównym.
Stawiając na Olimpijski w mniejszym stopniu bazujemy na komunikacji indywidualnej – ta opcja z wykorzystaniem Obwodnicy Śródmiejskiej i budowanego mostu, plus parkingi Park and Ride w okolicy Stadionu Olimpijskiego i Hali Stulecia.
Ta lokalizacja pozwala także na większe wykorzystanie miejsc turystycznych (Hala Stulecia, Fontanna, Zoo. Podobnie jak to ma miejsce w Hanowerze i Norymberdze. Podobna byłaby pojemność stadionów, podobna odległość od centrum, podobne położenie, podobna wielkość miast – sprawdzona i działająca sprawnie od lat komunikacja i zapewnienie bezpieczeństwa podczas powrotu do domu widzów, również w kontekście komunikacji indywidualnej.
Niestety dziś już nie możemy zburzyć obiektu budowanego przy ul. Śląskiej. Dlatego naszym zdaniem dziś priorytetem na EURO będzie wydzielenie buspasa, bo i tak w obrębie około 1km od stadionu nie będzie można parkować.
Za to wszystkie te rozwiązania możemy zastosować przy planowanej przebudowie Stadionu Olimpijskiego na potrzeby żużla i innych imprez masowych.
Jesteśmy też za tym, aby na planowanym dworcu przesiadkowym był dodatkowy peron, podobnie jak to ma miejsce w Norymberdze gdzie po meczu na dodatkowym peronie stoją już dwa składy SKM oraz za zwiększeniem taktu autobusów, które będą odjeżdżały po meczu ze stadionu w kierunku centrum do węzła na JP2. Niestety nie możemy zwiększyć taktu tramów ze względu na potencjalny problem łączenia się dwóch potoków T/T+ na wysokości Na Ostatnim Groszu więc jesteśmy za wydzieleniem buspasa na Legnickiej i Lotniczej podczas EURO i imprez masowych organizowanych na stadionie.
To nie jest właściwy stadion,