31
styReklamy LED są niebezpeczne dla kierowców »
Gdy widzimy jaskrawą reklamę LED-ową, często mimowolnie skręcamy w jej stronę. To niebezpieczne – mówi prof. Konrad Domke z Politechniki Poznańskiej. Nasi naukowcy przeprowadzili badania, z których wynika, że niektóre z reklam są aż 10 razy bardziej jaskrawe, niż powinny.
– W Polsce mamy dziś tylko normy, które dotyczą oświetlenia reklam starego typu. W przepisach nie ma słowa o LED-ach. Ustawy nie nadążają za rzeczywistością – uważa prof. Konrad Domke, kierownik Zakładu Techniki Świetlnej i Elektrotermii. – W Stanach Zjednoczonych czy Australii wygląda to zupełnie inaczej. Tam ustalają swoje lokalne regulacje, nie czekają na rząd. Dlaczego my nie mielibyśmy zrobić tak samo?
W ustaleniu norm mogłyby pomóc badania, które zespół naukowców z wydziału elektrycznego Politechniki Poznańskiej przeprowadził latem minionego roku. Badacze przyjrzeli się 18 reklamom LED-owym ustawionym w Poznaniu. Większość pomiarów robili nocami, bo to wtedy LED-y są najbardziej niebezpieczne. (…)