2
siePRW: Co dalej z zabytkowymi tramwajami? »
Po ogłoszeniu zwycięskich projektów Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego ponownie wróciła kwestia zdewastowanych wagonów tramwajowych, zgromadzonych na terenie dawnej zajezdni przy ul. Legnickiej.
Ponieważ projekt Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia, obejmujący ich zabezpieczenie, a także renowację jednego egzemplarza znalazł się w gronie zwycięzców, należałoby się zastanowić, jakie rozwiązanie jest najlepsze. Zabezpieczenie wagonów, które z jednej strony są wrażliwe na zmieniające się warunki atmosferyczne, zwłaszcza opady, z drugiej strony są zagrożone szabrowaniem elementów wyposażenia winny znaleźć się w miejscu względnie suchym, przykrytym dachem i niedostępnym osobom postronnym. Najlepszym do tego celu wydaje się hala postojowa dawnej zajezdni przy ul. Legnickiej, która swojego czasu pełniła nawet funkcję Muzeum Komunikacji. Zgromadzenie w niej taboru historycznego zapobiegnie dalszej jego degradacji i umożliwi sukcesywną rewaloryzację zabytkowych obiektów.
Ponieważ w planach MPK Wrocław jest likwidacja zajezdni Dąbie, stoimy na stanowisku, że ten obiekt jest idealnym miejscem, aby docelowo znalazła się w niej placówka muzealna, gdzie eksponowane będą dzieje wrocławskiej komunikacji miejskiej. Sam obiekt jest wybitnym przykładem architektury z początku XX w., a uzupełniony o największą i najcenniejszą kolekcję pojazdów zabytkowych w Polsce będzie mogła stanowić wielki magnes dla odwiedzających. Szczególnie jest to ważne, ponieważ w sąsiedztwie zajezdni znajdują się takie zespoły jak WuWA, Hala Stulecia wraz z Pergolą, Zoo raz inne obiekty, które razem tworzą ogromny potencjał tej części miasta. (…)