16
lisCzas urealnić budżet rowerowy Wrocławia »
Postulujemy zwiększenie wydatków budżetowych na program rowerowy z 1,841 mln zł w 2012 roku do 8,0 mln zł w 2013 roku. Niecałe 2 miliony złotych przeznaczone na rowery w 2012 roku to zdecydowanie za mało.
Wiedzą o tym nie tylko włodarze innych miast przeznaczający na rowery znacznie wyższe fundusze (Gdańsk – 18 mln, Szczecin – 10 mln, Łódź – 8 mln, a 5 razy mniejsza od Wrocławia Zielona Góra – 2,5 mln), ale także wrocławscy urzędnicy. Rada Miejska wyznaczyła cel osiągnięcia 15% udziału podróży odbywających się rowerami, a Zbigniew Komar, wicedyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Urzędu Miejskiego, postulował wydawanie na ten cel właśnie 8 milionów złotych rocznie:
„Cieszy mnie, że zgadzamy się w kierunkach polityki rowerowej, którą przygotowaliśmy, bo zgadzamy się tez co do tego, że na jej realizację potrzeba więcej niż dwóch milionów rocznie. Nie mogę składać obietnic za miejskich radnych, którzy uchwalają budżet, ale rocznie powinniśmy wydawać około 8 milionów, żeby zrealizować wyznaczony przez nich cel” – tuWroclaw.com, 29 lipca 2011.
W trosce o dobro pieszych w ostatnich czasach Policja zaczęła restrykcyjne kontrole rowerzystów jeżdżących chodnikami. Jednakże jezdni wielu rowerzystów nie uważa za alternatywę w trosce o swoje bezpieczeństwo. Oddzielenie ruchu rowerowego od ruchu pieszego i samochodowego uczyni jazdę bezpieczniejszą dla wszystkich jego uczestników. Co więcej, zwiększy ilość podróży rowerami, tym samym zmniejszając emisję spalin, koszty paliwa oraz czas stracony przez mieszkańców w korkach. Dalszy plan rozwoju dróg rowerowych jest zapisany w obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – priorytetem powinny być trasy w centrum i połączenie istniejących dróg w spójną sieć.
Fot. WP
Czas urealnić budżet rowerowy Wrocławia,