1

sie

Co dalej z zabytkowymi tramwajami? »

Komunikacja

dscf5268Po ogłoszeniu zwycięskich projektów Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego ponownie wróciła kwestia zdewastowanych wagonów tramwajowych, zgromadzonych na terenie dawnej zajezdni przy ul. Legnickiej. Ponieważ projekt Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia, obejmujący ich zabezpieczenie, a także renowację jednego egzemplarza znalazł się w gronie zwycięzców, należałoby się zastanowić, jakie rozwiązanie jest najlepsze.

Zabezpieczenie wagonów, które z jednej strony są wrażliwe na zmieniające się warunki atmosferyczne, zwłaszcza opady, z drugiej strony są zagrożone szabrowaniem elementów wyposażenia winny znaleźć się w miejscu względnie suchym, przykrytym dachem i niedostępnym osobom postronnym. Najlepszym do tego celu wydaje się hala postojowa dawnej zajezdni przy ul. Legnickiej, która swojego czasu pełniła nawet funkcję Muzeum Komunikacji. Zgromadzenie w niej taboru historycznego zapobiegnie dalszej jego degradacji i umożliwi sukcesywną rewaloryzację zabytkowych obiektów.

Ponieważ w planach MPK Wrocław jest likwidacja zajezdni Dąbie, stoimy na stanowisku, że ten obiekt jest idealnym miejscem, aby docelowo znalazła się w niej placówka muzealna, gdzie eksponowane będą dzieje wrocławskiej komunikacji miejskiej. Sam obiekt jest wybitnym przykładem architektury z początku XX w., a uzupełniony o największą i najcenniejszą kolekcję pojazdów zabytkowych w Polsce będzie mogła stanowić wielki magnes dla odwiedzających. Szczególnie jest to ważne, ponieważ w sąsiedztwie zajezdni znajdują się takie zespoły jak WuWA, Hala Stulecia wraz z Pergolą, Zoo raz inne obiekty, które razem tworzą ogromny potencjał tej części miasta.

Do prawidłowego przeprowadzenia zadań tworzenia placówki oraz renowacji i prezentacji kolekcji wagonów potrzebna jest odpowiednia instytucja. Uważamy, że powinna być ona instytucją miejską,  a oparcie jej działalności na MPK wydaje się rzeczą naturalna i najwłaściwszą. Niemniej jednak warto wejść we współpracę z innymi instytucjami takimi jak Politechnika Wrocławska czy Muzeum Miejskie Wrocławia, które tą tematyką są również żywo zainteresowane.

Jeśli chodzi zaś o renowację zaproponowanego wagonu typu Maximum, to projekt jest bardzo złożony i trudny w realizacji, ponieważ do czynienia mamy z bardzo starym i nietypowym przykładem wagonu, który w dodatku zachowany jest w znikomym stopniu, a więc wymagana jest spora rekonstrukcja, co wymagało będzie z jednej strony dużej kwerendy wśród skąpych źródeł nie tylko na terenie Wrocławia, ale i Niemiec, z drugiej – zaangażowania sporej grupy specjalistów z różnych dziedzin.

Sądzimy, że w tej chwili najważniejszą czynnością jest zabezpieczenie taboru, aby nie ulegał on dalszemu niszczeniu oraz grabieży, a także winno się poczynić kroki nad stworzeniem odpowiedniej i kompetentnej instytucji, która będzie w stanie zająć się tym tematem.

Przemysław Filar 

Wagon Maximum

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (4 votes cast)
Co dalej z zabytkowymi tramwajami?, 10.0 out of 10 based on 4 ratings

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia - Tumw.pl - Wszelkie Prawa zastrzeżone
kontakt@tumw.pl