21
kw.Centrum Świebodzkie – wariant z nowym Dworcem Centralnym »
Już w 1919 roku Max Berg i Richard Konwiarz w swoich projektach przebudowy centrum Wrocławia proponowali budowę nowego Dworca Centralnego dla Wrocławia w rejonie dzisiejszych ulic Kolejowej, Tęczowej i Braniborskiej. Tory kolejowe z Dworca Głównego planowano poprowadzić ul. Kolejową aż do przecięcia z linią do Świebodzic i dalej po trasie kolei Marchijskiej i łącznika do stacji W-w Mikołajów.
Centrum Świebodzkie
- Zarys historyczny
- Opis obecnej sytuacji
- Możliwe połączenia Szybkiej Kolejki Miejskiej z Dworca Świebodzkiego
- Komunikacja samochodowa w rejonie Centrum Świebodzkiego
- Propozycje zagospodarowania obszaru Centrum Świebodzkiego
- Wariant bez dworca
- Wariant z odkrytym tunelem
- Wariant z zabudowanym tunelem z trasą
- Wariant bez dworca z tunelem
- Wariant z nowym Dworcem Centralnym
- Wnioski
- Dworzec Mikołajów zamiast Świebodzkiego
- Komunikacja tramwajowa
- Album „Centrum Świebodzkie”
Autory opracowania:
- Tomasz Korolkiewicz – autor koncepcji
- Igor Gisterek – konsultacja ds. kolejowych
- Przemysław Filar – opracowanie graficzne/
- Bartłomiej Knapik – opracowanie tekstowe
W ich koncepcji Dworzec Świebodzki miał zostać całkowicie zlikwidowany i rozebrany. Piąty wariant wzorowany jest na tej samej myśli, lecz bez rozbiórki Dworca. Zmiany w tkance miejskiej, które zaszły w ciągu 90 lat, uniemożliwiają lokowanie Wrocławskiego Dworca Centralnego dokładnie w tym samym miejscu, w którym planowali to zrobić architekci na początku XX wieku, głównie ze względu na koszty konieczynych wyburzeń i wykupu terenów. Ale nie przekreślają pomysłu.
Dziś można go ulokować na rozwidleniu magistrali W-w Główny – W-w Mikołajów (linia 271 Wrocław Główny – Poznań Główny) oraz W-w Główny – W-w Muchobór (linia 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny), jako stację górną oraz linii W-w Świebodzki – W-w Zachodni (linia 274 Wrocław Świebodzki – Zgorzelec) jako stację dolną czołową. Taka lokalizacja zapewnia znacznie lepsze połączenie nowego dworca we wszystkich kierunkach, niż w przypadku reaktywacji Dworca Świebodzkiego. Nowy dworzec byłby także doskonałym dworcem przesiadkowym przy uwzględnieniu połączenia kolejowego z lotniskiem. Rozwiąże to problem dokąd kursować ma pociąg z lotniska. Przykładowo gdyby chcieć żeby zatrzymywał się na Dworcu Świebodzkim pasażer chcący dostać się z lotniska do Oleśnicy czy Oławy musiałby pokonać drogę Świebodzki – Główny tramwajem by tam się przesiąść w kolejny pociąg.
Tymczasem dzięki budowie Dworca Centralnego można stworzyć jedno kolejowe centrum przesiadkowe. Wrocław Centralny mógłby się więc stać wrocławskim odpowiednikiem warszawskiego Dworca Centralnego – idealnego punktu przesiadkowego dla podróżujących w każdym kierunku – bez infrastruktury postojowej. Byłby to więc w istocie dworzec przelotowy. Wrocław Główny pozostałby główną stacją węzłową (na wzór Warszawy Wschodniej). Nowy Dworzec Centralny zostałby zlokalizowany w sąsiedztwie przyszłego Centrum Wrocławia. Byłby to najlepiej skomunikowany dworzec w mieście.
Zalety:
- uzyskanie największej możliwej powierzchni do zagospodarowania terenów Centrum Świebodzkiego,
- znikoma uciążliwość ruchu kolejowego na terenach Centrum Świebodzkiego,
- uzyskanie idealnego dworca przesiadkowego dla wszystkich kierunków kolejowych w mieście,
- maksymalizacja zysków ze sprzedaży działek uzyskana także poprzez uatrakcyjnienie ich bliskością przyszłego kolejowego węzła przesiadkowego,
Wady:
- koszty budowy nowego Dworca,
- konieczność dostawania do niego wrocławskiego węzła kolejowego,