20

paź

A tymczasem w Saksonii… część 1 »

Komunikacja

saksonia_sachsenRozpoczynamy serię felietonów, których celem będzie pokazanie dobrych przykładów i prostych, sprawdzonych rozwiązań stosowanych w wielu dziedzinach „życia miejskiego” u naszych zachodnich sąsiadów. Pierwszy odcinek dotyczyć będzie komunikacji zbiorowej – tematu, który we Wrocławiu rozumiany jest często na opak.

 obsluga_pasazera_1 Mobilne punkty obsługi – w miejscach lub w dniach nasilonego ruchu pasażerów (targi, festyny, imprezy, początek miesiąca) i sprzedaż biletów miesięcznych). Służą jako punkty informacji, dodatkowe punkty sprzedaży biletów.
 obsluga_pasazera_2 Pracownicy serwisu, którzy w pojazdach komunikacji i na przystankach w firmowych strojach udzielają informacji, pomagają (np. osobom na wózkach inwalidzkich, pasażerom z dziećmi w wózkach, osobom starszym itp.), odstraszają wandali (np. w piątkowe i sobotnie wieczory).
 obsluga_pasazera_4obsluga_pasazera_3 Centralny punkt informacji w centrum miasta. Tam: broszury, plany tras, rozkłady jazdy, informacja o objazdach, remontach, możliwość kupna biletów jednorazowych i okresowych, itp.
 obsluga_pasazera_5obsluga_pasazera_6 Zabawna zachęta/ostrzeżenie przed jazdą na gapę („Za jedyne 40 Euro można poznać nasze służby wewnętrzne”, „Kto wierzy w grę ze szczęściem – u nas już stracił 40 Euro”).
 obsluga_pasazera_7_kom_sak_15 Automat biletowy. Mimo wielu funkcji, opisy po niemiecku, angielsku, francusku, włosku i turecku, (w Dreźnie także po polsku). Płatności kartą, gotówką. Zsynchronizowany z koleją miejską (S-Bahn ).
 obsluga_pasazera_8 Informacje głosowe: zapowiedź kolejnego przystanku, informacja o objazdach i remontach na trasie i możliwości przesiadek. Przy większych przystankach informacja w językach obcych (angielskim i francuskim).
 obsluga_pasazera_9 Informacja wizualna: następny przystanek, trasa. Często obok wyświetlane są reklamy, wiadomości, informacje.
 obsluga_pasazera_10 Automat biletowy w każdym wagonie/autobusie. To, w której części pojazdu znajduje się urządzenie, informuje naklejka na drzwiach. Możliwa płatność gotówką i kartami płatniczymi.
 obsluga_pasazera_11 Stare – zmodernizowane składy tramwajowe (Tatra T4D-M) składają się często z 3 wagonów. Podróżni mają więcej miejsca.
 obsluga_pasazera_12 Każdy autobus i skład tramwajowy ma niską podłogę dostosowaną wysokością do krawężnika/peronu na przystankach (przy starszych typach tramwajów niskopodłogowy jest tylko jeden z wagonów składu).
 obsluga_pasazera_13obsluga_pasazera_14 Estetyczne, czytelne, jednolite, duże tablice informacyjne na przystankach i wyjściach z tuneli, przejściach do i z przystanków itp.
 obsluga_pasazera_15 Informacja świetlna na ważniejszych przystankach. Oprócz czasu odjazdu pojazdów – ważne komunikaty: awarie, objazdy, itp.
 obsluga_pasazera_16_kom_sak_19 Wiata węzłowego przystanku (wyświetlacz, zegary, kafle dla niewidomych).
 obsluga_pasazera_17obsluga_pasazera_18 Informacja o sieci komunikacji na wszystkich przystankach i w każdym autobusie, wagonie tramwaju przy wejściu do środkowej części pojazdu. Dzięki temu możliwa jest lepsza orientacja dla osób nieznających miejscowości.
 obsluga_pasazera_19 Czytelne, kompleksowe schematy komunikacji na przystankach: tablice z rozkładami jazdy, schematem komunikacji miejskiej (dziennej i nocnej), taryfy opłat, informacje o remontach i zmianach w komunikacji.
 obsluga_pasazera_20 Przewóz rowerów w pojazdach – dozwolony. W środku – specjalne miejsce na rower.
 obsluga_pasazera_21obsluga_pasazera_22 System oznaczania poszczególnych linii komunikacyjnych różnym kolorem (np. kierunków wschód-zachód, północ-południe). Ułatwia to osobom nieznającym miasta szybką orientację i wybór trasy. Piktogramy pomagają w wyborze trasy do charakterystycznych punktów miasta (stadion, dworzec, ZOO itp.).
 obsluga_pasazera_23 Pojazdy zatrzymują się pierwszymi drzwiami w wyznaczonym miejscu. Pasażerowie oczekujący na przystanku wiedzą gdzie zatrzyma się pojazd, osoby starsze spokojnie oczekują w miejscu gdzie będzie wejście do pojazdu.
 komunikacja_saksonia_1komunikacja_saksonia_3 System informacji przystankowej. Schematyczne plany tras (dziennych i nocnych), rozkład jazdy, informacje o zmianach, cennik, itp. na każdym przystanku.
 komunikacja_saksonia_4komunikacja_saksonia_5 Specjalne kafle z rowkami dla niewidomych. Kończą się one w przedniej części przystanku. Tutaj zawsze autobus/tramwaj podjeżdża pierwszymi drzwiami (w niektórych miastach do autobusów komunikacji miejskiej wchodzi się tylko pierwszymi drzwiami pokazując kierowcy bilet lub kartę okresową). Stojąc w tym punkcie – nie biegasz po przystanku żeby trafić w drzwi autobusu/tramwaju.
 komunikacja_saksonia_6 Miejsce gdzie zatrzymuje się autobus lub tramwaj wyznaczony na pasie drogowym linią.
 komunikacja_saksonia_7_20 Podwyższone „perony” na równo z podłogą autobusu/tramwaju. Podwójny przystanek tramwajowo-autobusowy.
 komunikacja_saksonia_8komunikacja_saksonia_9 Ukośny krawężnik – autobus może podjechać pod sam skraj przystanku bez ryzyka uszkodzenia opony.
 komunikacja_saksonia_10 Czytelny i estetyczny słupek przystankowy. Kolory linii pomagają w orientacji i wyborze tras.
 obsluga_pasazera_24_kom_saks_11 Wiata przystankowa. Nazwa przystanku na górze oraz duża, jedna tablica informacyjna z pleksi z planami komunikacji i rozkładami jazdy. Wiaty są regularnie (2-3 razy w miesiącu) myte. Duże, wyraźne, jednolite w całym systemie informacje.
 komunikacja_saksonia_12 Przystanek tramwajowy. Tory lekko ukosem podchodzą do przystanku, potem wracają na środek jezdni.
 komunikacja_saksonia_13 Trasa rowerowa z tyłu omija przystanek.
 komunikacja_saksonia_14 Przystanek bez wiaty. Rozkłady jazdy na obrotowej, trójkątnej tablicy. Na niej rozkłady jazdy, plan tras itp.
 komunikacja_saksonia_16komunikacja_saksonia_17 Centrum komunikacyjne w węzłowych punktach. Tam rozkłady jazdy, informacja, broszury itp.  Na drugim zdjęciu – system informacji elektronicznej.
 komunikacja_saksonia_18 Parking dla rowerów przy przystanku. Warto spojrzeć na „ochraniacze” z gąbki przy stojakach dla ochrony metalowych ram rowerów.
 komunikacja_saksonia_21 Na zakończenie przykład szczególnie banalny – wysepka przystankowa autobusowo-tramwajowa, a miedzy torami asfalt bez dziur. 🙂
   Tekst i zdjęcia: Rafał Ryszka


Na koniec niespodzianka. Filozofia i zasady działania komunikacji zbiorowej w Lipsku.

LPK – Lipskie Przedsiębiorstwa Komunikacyjne (LVB-Gruppe) składają się z:

  • LeoBus GmbH (zarządzenie flotą autobusową)
  • Verkehrs-Consult Leipzig (VCL) GmbH (zarządzanie i konsulting ruchu środków komunikacji, utrzymanie torowisk i przystanków, planowanie budów i rozbudów, nowe inwestycje itp.)
  • Leipziger Servicebetriebe (LSB) GmbH (przedsiębiorstwo obsługi klienta)
  • LTB Leipziger Transport und Logistik Betriebe GmbH (remonty, konserwacja, sprzątanie pojazdów)
  • IFTEC GmbH & Co. KG (zarządzanie flotą tramwajową. Jedno z najstarszych i największych tego typu przedsiębiorstw w Niemczech – działa od 1896 roku)
  • LAB Leipziger Aus- und Weiterbildungsbetriebe GmbH (przedsiębiorstwo kształcenia i szkolenia)
  • Leipziger Stadtverkehrsbetriebe (LSVB) GmbH (planowanie rozkładów jazdy, organizacja objazdów, organizacja pracy kierowców, obsługa pasażerów itp.)

Filozofia działania

Jesteśmy dostawcą usług mobilnych dla ludności Lipska i okolicy. W naszym przedsiębiorstwie łączymy długoterminowe efekty gospodarcze, społeczne i ekologiczne.

Nasze zasady działania

  1. Lipskie Przedsiębiorstwa Komunikacyjne (LPK) są przedsiębiorstwem usługowym dla zapewnienia atrakcyjnego transportu lokalnego i wnoszą swój szczególny wkład w jakość życia w regionie.
  2. Swoją gospodarczą skuteczność LPK osiągają dzięki realizowaniu założonych celów, opierając się na elastycznym i celowym działaniu, poszukując innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań w realizacji zadań przedsiębiorstwa.
  3. W centrum działań LPK stoi klient, któremu oferujemy korzystne, odpowiadające jego potrzebom możliwości komunikacyjne a także kompetentne doradztwo i wszechstronny serwis.
  4. Przy zmiennych warunkach konkurencyjności i rosnących wymaganiach klientów LPK postępują konsekwentnie zachowując równowagę między nastawieniem na klienta i interesami spółki.
  5. LPK wykorzystują i inwestują swoje środki finansowe w sposób świadomy pod względem ekonomicznym z ukierunkowaniem na sukces, w interesie zarówno swoich klientów jak i udziałowców.
  6. Dzięki swoim działaniom społecznym (P.R.) LPK budują oparte na wzajemnym zaufaniu relacje ze swoim regionalnym otoczeniem.
  7. Działalność LPK charakteryzuje się demokratycznym stylem zarządzania, otwartą komunikacją i bazującą na zaufaniu współpracą wszystkich pracowników.
  8. Każdy współpracownik jest reprezentantem przedsiębiorstwa i przyczynia się do jego sukcesu dzięki swoim fachowym i społecznym kompetencjom.

Za www.lvb.de – tłumaczenie: Rafał Ryszka

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (6 votes cast)
A tymczasem w Saksonii... część 1 , 10.0 out of 10 based on 6 ratings

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia - Tumw.pl - Wszelkie Prawa zastrzeżone
kontakt@tumw.pl