15

kw.

Zachowajmy dla Wrocławia stary wiadukt kolejowy z ul. Grabiszyńskiej! »

Architektura i Urbanistyka

wiadukt_grabiszynskaWiadukt kolejowy nad ul. Grabiszyńską wkrótce zostanie rozebrany i zastąpiony nową konstrukcją. Ale to nie oznacza, że zniknie z krajobrazu Wrocławia. Złożyliśmy bowiem propozycję spółce PKP PLK S.A. oraz Urzędowi Miejskiemu Wrocławia, by wspólnie znaleźć nową lokalizację dla tej konstrukcji. 

W naszych pismach adresowanych do kolejarzy oraz wrocławskiego magistratu wskazujemy, że wiadukt nad ul. Grabiszyńską powstał na przełomie XIX i XX w., a do jego wybudowania wykorzystano technikę nitowanej kratownicy systemu Schwedlera. Obecnie już się jej nie stosuje i rzadko można spotkać obiekty wybudowane z zastosowaniem tej właśnie techniki. To sprawia, że wiadukt rozpięty nad ul. Grabiszyńską można uznać za symbol zarówno lokalnej, jak też kolejowej myśli technicznej. Uważamy, że to ważny argument przemawiający za tym, by nie usuwać tej konstrukcji z mapy Wrocławia.

Dostosowanie linii kolejowej E59 do ruchu kolejowego o większej niż do tej pory częstotliwości kursowania pociągów i prędkości, z jaką się poruszają, wymaga zdemontowania starego wiaduktu. W jego miejsce pojawi się nowa konstrukcja, lepiej dostosowana technicznie do zmieniających się potrzeb pasażerów kolei. Uważamy jednak, że stary wiadukt rozpięty nad ul. Grabiszyńską wcale nie musi zostać odesłany na emeryturę lub, co gorsza, rozebrany na części i zezłomowany. Jesteśmy przekonani, że ta konstrukcja po odpowiedniej przebudowie może jeszcze posłużyć wrocławianom np. jako kładka dla ruchu pieszego i rowerowego.

– Wrocław nie byłby pierwszym miastem, w którym stary wiadukt kolejowy przeznaczono na inne potrzeby. W 2007 r. w Poznaniu rozebrano most Rocha, a jego przęsło nurtowe posłużyło do połączenia Ostrowa Tumskiego ze Śródką, tworząc przeprawę znaną dziś jako Most Jordana. We Wrocławiu również warto nadać staremu wiaduktowi kolejowemu nową funkcję i zachować go dla miasta – przekonuje Marek Karabon, wiceprezes TUMW i pomysłodawca projektu.

O pomysły na ewentualną nową lokalizację wiaduktu zdemontowanego z ul. Grabiszyńskiej zapytaliśmy wrocławian. Ich propozycje przedstawiliśmy PKP PLK S.A. oraz Urzędowi Miejskiemu Wrocławia. To propozycje wstępne, które wymagają sporządzenia profesjonalnych analiz, dzięki którym dowiemy się, czy jest techniczna możliwość przeniesienia wiaduktu w dane miejsce.

Oto lokalizacje, które wskazano jako potencjalne nowe miejsce dla zdemontowanego wiaduktu:

1) nad Starą Odrą, pomiędzy ul. Mianowskiego a ul. Bujwida,
2) pomiędzy ul. Trawową a Francuską, jako łącznik między Muchoborem Wielkim i Muchoborem Małym,
3) nad Widawą, pomiędzy Zgorzeliskiem a Kowalami,
4) nad Oławą w Parku Wschodnim, w miejscu przedwojennego Pirschamer Brücke,
5) nad fosą miejską, pomiędzy skrzyżowaniem ul. Podwale z ul. Dworcową a Wzgórzem Partyzantów,
6) pomiędzy wyspą Tamka a wyspą Daliową,
7) nad rzeką Ślęzą, pomiędzy przedłużeniem ulicy Nałkowskiej a Parkiem Grabiszyńskim,
8 ) nad rzeką Ślęza, przy ul Rędzińskiej,
9) nad rzeką Ślęzą, pomiędzy Aleją Piastów a ulicą Racławicką.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (8 votes cast)
Zachowajmy dla Wrocławia stary wiadukt kolejowy z ul. Grabiszyńskiej!, 10.0 out of 10 based on 8 ratings

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia - Tumw.pl - Wszelkie Prawa zastrzeżone
kontakt@tumw.pl