13
majUwagi TUMW do projektu Wrocławskiej Polityki Mobilności »
Zespół TUMW w składzie: Mateusz Kokoszkiewicz, Aleksandra Zienkiewicz, Przemysław Filar i Piotr Szymański przygotował uwagi do projektu Wrocławskiej Polityki Mobilności, które dziś złożyliśmy bo Biura Rozwoju Wrocławia.
Transport jest według nas jednym z kluczowych problemów Wrocławia. Zgadzamy się z diagnozą mówiącą, że głównym problemem tego obszaru jest nadmierny rozrost ruchu samochodowego w naszym mieście. Zwłaszcza niepokojące jest obsługiwanie przez samochód prostych relacji między centrum a wielkimi osiedlami peryferyjnymi. Przyczyna jest dla nas jasna: komunikacja zbiorowa we Wrocławiu nie nadąża za wymaganiami, stawianymi nowoczesnemu systemowi transportowemu. Obserwujemy też niestety pogarszanie warunków dla ruchu pieszego, wyrażające się np. w skracaniu cykli świetlnych. Niewystarczające jest też tempo realizacji systemu tras rowerowych.
Stoimy na stanowisku, że Wrocławska Polityka Mobilności powinna być jasnym źródłem obowiązków, a nie ogólnym zbiorem dobrych rad, niemożliwym do egzekucji. Obywatele mają prawo do przewidywalności działań władzy publicznej i do konsekwencji w podejmowaniu decyzji. Okoliczność, że Polityka Mobilności jest dokumentem strategicznym, nie powinna zwalniać nas z posiadania i artykułowania konkretnych oczekiwań, zwłaszcza gdy chodzi o postanowienia, które znajdowały się w obecnie obowiązującym dokumencie o tym samym charakterze.
Przygotowaliśmy 50 szczegółowych i uzasadnionych uwag do projektu, które mają na celu zarówno przeciwdziałaniu rozmyciu już obowiązujących zapisów polityki transportowej Wrocławia z 1999 r., jak i określenie konkretniejszych wskaźników, proponowanych przez nas dla realizacji celów polityki.
Proponujemy między innymi:
- by podział zadań przewozowych pomiędzy transportem niesamochodowym a samochodowym indywidualnym kształtował się średnio w mieście na poziomie 70% : 30%, a nie 60% : 40%, jak zapisano w projekcie, a także by została określona konkretna perspektywa czasowa dla tego celu (według nas to rok 2020)
- by ustalić, że będą realizowane inwestycje z zakresu transportu tramwajowego, w tym linie tramwajowe na Jagodno, przez ulicę Popowicką i na Psie Pole, czego nie gwarantuje projekt
- by wpisać do dokumentu ścisłe egzekwowanie przez właściwe służby przestrzegania przepisów dotyczących ruchu drogowego, co jest zapisane w obecnie obowiązującej polityce transportowej
- by zmniejszyć w mieście hałas poprzez tworzenie w mieście stref o ograniczonej prędkości, stosowanie wysokiej jakości nawierzchni i wprowadzanie zadrzewień wzdłuż ciągów komunikacyjnych
- by przez odpowiednią politykę cenową eliminować możliwości parkowania długotrwałego na drogach publicznych i promować rotację
Wrocławska Polityka Mobilności