13

mar

TUMW: Prosimy o rzetelność w sprawie tramwaju na Nowy Dwór »

Komunikacja

Wbrew temu, co stwierdził prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz, TUMW nigdy nie proponował wydania 400 mln zł na budowę linii tramwajowej na Nowy Dwór.

Dla członków TUMW, Wrocław i kształtowanie przestrzeni miasta jest pasją. Tym bardziej cieszy nas, że prezydent Rafał Dutkiewicz dostrzega efekty naszych starań i zaangażowanie, wspominając o TUMW w swoim kolejnym wywiadzie dla lokalnych mediów. To świetna wiadomość, że prezydent dostrzega rzetelną, żmudną pracę naszego stowarzyszenia na rzecz budowy Wrocławia nowoczesnego, przyjaznego wszystkim mieszkańcom i rozwiązującego ich problemy komunikacyjne.

Chcemy wierzyć, że zapowiedzi prezydenta Dutkiewicza z kampanii wyborczej o byciu bliżej mieszkańców Wrocławia dotyczą także konstruktywnego dialogu z różnymi stowarzyszeniami, także TUMW. Nasza rozmowa o Wrocławiu nie będzie jednak rzetelna w sytuacji, gdy prezydent Rafał Dutkiewicz przypisywać będzie TUMW opinie, których nie formułowaliśmy.

W wywiadzie udzielonym “Gazecie Wyborczej Wrocław” opublikowanym 9 marca br. prezydent Rafał Dutkiewicz wyraził opinię, jakoby TUMW proponował zainwestowanie 400 mln zł TYLKO I WYŁĄCZNIE w budowę linii tramwajowej na osiedle Nowy Dwór. To sformułowanie nie ma pokrycia w rzeczywistości.

1) Kwotę 400 mln zł jako wartość wszystkich propozycji związanych z rozbudową sieci tramwajowej we Wrocławiu podał dyrektor Zbigniew Komar.
Zaznaczamy jednak, że nie była to propozycja TUMW, a rozwiązanie przedstawione przez ekspertów Politechniki dla porównania z innymi wariantami, w tym dwoma przedstawionymi przez Urząd Miasta. Ta propozycja wykracza daleko poza projekt wybudowania linii tramwajowej na Nowy Dwór. Zakłada ona choćby niezbędny remont Podwala, które pominięto w kosztorysie Metrobusa, oraz szereg innych inwestycji, m.in. budowę nowych stacji prostownikowych we Wrocławiu, a także budowę lewoskrętu dla tramwajów z ul. Ruskiej w kierunku ul. Nowy Świat. Ponadto, nasza propozycja dotycząca linii tramwajowej na Nowy Dwór i Muchobór Wielki zakłada uruchomienie aż czterech nowych linii tramwajowych (5000 do 7500 miejsc), zaś propozycja Metrobusa to… 12 krótkich autobusów, czyli 1200 miejsc dla pasażerów wyłącznie do Nowego Dworu. Jak można w ogóle porównywać tak różne propozycje?

Sądzimy, że zrealizowanie choćby części naszych propozycji – w tym najważniejszej, czyli tramwaju na Nowy Dwór – przyczyni się do rewolucji komunikacyjnej we Wrocławiu. Takiej, której magistrat spodziewał się przy okazji włączenia systemu ITS czy też przy okazji uruchomienia linii Tramwaju Plus. Żadna z tych inwestycji nie przyniosła jednak spodziewanej i wyczekiwanej przez wrocławian ulgi w sieci transportowej miasta, zwłaszcza w komunikacji zbiorowej.

2) Kontrakt terytorialny, a więc środki unijne na inwestycje transportowe w aglomeracji, obejmuje koncepcję tzw. Tramwaju Dwusystemowego. Wśród proponowanych linii była także ta przez Nowy Dwór.
Jednak pomimo naszych pytań do Prezydenta Dutkiewicza nieznany jest los tego projektu. Obawiamy się, że nie powstanie on nigdy, co oznacza niewykorzystanie przyznanych środków. Dyskusyjne jest również proponowanie wyjątkowo drogiego eksperymentalnego połączenia w sytuacji, gdy jednocześnie krytykowany jest tramwaj w podobnej relacji.

3) TUMW nie zgadza się, że budowa linii tramwajowej na Nowy Dwór musi nastąpić kosztem innych inwestycji w transport zbiorowy Wrocławia.
Budowa linii tramwajowej przez Popowice to projekt, którego realizację magistrat obiecuje od wielu lat, ale dotychczas kończyło się na planach i deklaracjach. Przy obecnie rozliczanym budżecie unijnym wiele środków zostało niewykorzystanych, żeby wspomnieć choćby tramwaj na Jagodno i Popowice, z którego władze Wrocławia zrezygnowały. Spowodowało to przesunięcie tych funduszy na inne zadania, na przykład zwiększenie budżetu ITS. Oznacza to, że nie możemy z góry zakładać, że Wrocław otrzyma wyłącznie “400 mln + środki na tramwaj dwusystemowy”. Chcemy również zauważyć przy tym, że fundusze unijne nie są jedynym źródłem finansowania takich przedsięwzięć. Władze miasta powinny realizować inwestycje w transport zbiorowy, również wielkie, także z dochodów budżetowych, podobnie jak w ostatnich latach finansowane były np. inwestycje sportowe czy infrastruktura drogowa.

Nie znamy również podstaw dla twierdzenia prezydenta Dutkiewicza o tym, że Wrocław dostanie z UE ok. 400 mln zł na transport zbiorowy.

***

Podkreślamy też, że w sprawie rozwiązania komunikacyjnego na Nowy Dwór i Muchobór Wielki nadal nie odbyły się żadne konsultacje społeczne, organizowane przez władze Wrocławia, a decyzja została podjęta bez pytania wrocławian o zdanie. Liczni mieszkańcy nadal domagają się budowy tramwaju, zapisanego w obowiązujących dokumentach planistycznych, a niektórzy – rozstrzygnięcia referendalnego w tej sprawie. Ich głos jest niestety ignorowany.

Polecamy dotychczasowe materiały TUMW w sprawie tramwaju na Nowy Dwór:

https://tumw.pl/tumw-po-stronie-mieszkancow-w-sprawie-tramwaju-na-muchobor-wielki/
https://tumw.pl/tumw-domaga-sie-budowy-trasy-tramwajowej-na-nowy-dwor/
https://tumw.pl/dementi-ws-tramwaju-i-metrobusa-na-nowy-dwor/

Pytania TUMW o tramwaj dwusystemowy:
https://tumw.pl/tramwaj-dwusystemowy-we-wroclawiu-pytania-do-wladz-miasta/

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.3/10 (15 votes cast)
TUMW: Prosimy o rzetelność w sprawie tramwaju na Nowy Dwór, 9.3 out of 10 based on 15 ratings

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia - Tumw.pl - Wszelkie Prawa zastrzeżone
kontakt@tumw.pl