7
wrzTUMW postuluje kompromis w sprawie Zajezdni Dąbie »
Muzeum komunikacji miejskiej, sala koncertowa i targ owocowo-warzywny – to zdaniem TUMW funkcje, które powinny znaleźć się w planowanej do likwidacji Zajezdni Dąbie. Średniej wielkości sklep spożywczy, którego domagają się mieszkańcy Wielkiej Wyspy, powinien naszym zdaniem znaleźć się za budynkami Zajezdni, przy ul. Kosiby 4-6, gdzie znajduje się należąca do miasta działka.
Zajezdnia Dąbie, druga najstarsza zajezdnia we Wrocławiu, jest unikatowym zabytkiem architektury i techniki. Swoją funkcję zaplecza dla tramwajów wypełnia znakomicie już od stu lat i w naszej opinii powinna pełnić ją nadal. Obawiamy się, że brak zajezdni tramwajowej w tej części miasta zuboży ofertę komunikacyjną dla mieszkańców Wielkiej Wyspy, ograniczy możliwości sprawnej obsługi imprez masowych odbywających się w kompleksie Hali Stulecia oraz utrudni przyszłą rozbudowę sieci w kierunku Bartoszowic i Psiego Pola.
Mamy nadzieję, że przed podjęciem tak ważnej decyzji Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przeprowadziło stosowne analizy i nie stwierdziło ryzyka wymienionych wyżej zagrożeń. Jest to szczególnie istotne w związku z rezygnacją z planowanej zajezdni przy ul. Szczecińskiej, która miała przejąć obsługę taboru linii Tramwaju Plus i zastąpić dwie istniejące zajezdnie. Uprzejmie prosimy o upublicznienie tych badań.
Jeżeli likwidacja Zajezdni jest rzeczywiście konieczna, jej nowa oferta powinna być bogata i stanowić centrum życia dzielnicy Dąbie. Na szczęście duża powierzchnia budynków oraz terenu na ich zapleczu pozwala na nadanie jej wielu nowych funkcji jednocześnie. Trzeba jednakże pamiętać, że Zajezdnia wpisana jest do rejestru zabytków, dlatego wszelkie ewentualne zmiany powinny uwzględniać przede wszystkim potrzebę zachowania substancji zabytkowej i podlegać ścisłemu nadzorowi konserwatorskiemu.
Jako priorytet traktujemy funkcje kulturalne w postaci muzeum komunikacji miejskiej i sali koncertowej. Muzeum Komunikacji jest szansą na ratunek dla zaniedbanych zabytkowych pojazdów, które są ważnym fragment tożsamości Wrocławia i nie ma na nie miejsca lepszego niż Zajezdnia. Z kolei średnich rozmiarów sala koncertowa przeznaczona dla muzyki popularnej wypełni ważną lukę w ofercie kulturalnej nie tylko Wielkiej Wyspy ale i całego miasta. Jedno Narodowe Forum Muzyki nie jest dla miasta wielkości Wrocławia wystarczające. Co więcej, sala koncertowa mogłaby pewnić również rolę centrum konferencyjnego, uzupełniającego ofertę pobliskiego Wrocławskiego Centrum Kongresowego.
Pozostała część Zajezdni powinna spełniać funkcję handlowo-usługową, zgodnie z sugestiami Rady Osiedla. Jednakże, postulujemy aby handel w zabytkowych halach miał formę nie dyskontu spożywczego, ale targu owocowo-warzywnego na wzór Hali Targowej przy ul. Piaskowej. Co więcej, za budynkami Zajezdni, przy ul. Kosiby 4-6, znajduje się należąca do miasta działka, która mogłaby spełniać rolę zaplecza technicznego dla takiego targu oraz zmieścić dodatkowy obiekt handlowy o powierzchni dostosowanej do lokalnych potrzeb. Takie rozwiązanie ma dwie główne zalety. Po pierwsze, nowo zbudowany “uszyty na miarę” budynek byłby idealny dla sklepu spożywczego, na przykład dyskontu, nie wymagałby bowiem kłopotliwej adaptacji zabytku. Po drugie, działka przy ul. Kosiby znajduje się przy planowanej Alei Wielkiej Wyspy, co jest jedyną szansa na efektywne skomunikowanie obiektu handlowego, ponieważ ani ulica Tramwajowa ani tym bardziej zabytkowy układ torowisk Zajezdni nie przyjmą wzmożonego ruchu osobowego i ciężarowego.
Wierzymy, że Zajezdnia Dąbie ma potencjał stać się sercem osiedla – miejscem w którym rano kupić można świeże mięso i warzywa, po południu wypić kawę wśród stuletnich tramwajów, a wieczorem posłuchać koncertu i obejrzeć spektakl teatralny. Nie zmarnujmy takiej szansy.
Fot. Wratislaviae Amici
TUMW postuluje kompromis w sprawie Zajezdni Dąbie,