22
lisTonące MPK oszczędności się chwyta, a pasażerowie zagrożeni »
Kolejny postulat TUMW do budżetu Wrocławia na przyszły rok to zwiększenie dopłaty netto na funkcjonowanie lokalnego transportu zbiorowego z 181,6 mln złotych w 2012 roku na 189,6 mln złotych w 2013 roku.
Zgodnie z priorytetami zrównoważonego transportu nie powinno się zmniejszać finansowania lokalnego transportu zbiorowego. W związku z tym postulujemy urealnienie wydatków na komunikację miejską poprzez ich zwiększenie o wskaźnik inflacji. W przeciwnym wypadku de facto pieniędzy na komunikację miejską będzie mniej, co oznacza kolejne ograniczenie jej kursowania bądź dalszy spadek jakości wykonywanych usług.
Wg ustawy budżetowej na 2012 rok dopłata netto do transportu zbiorowego wyniesie 181,6 mln złotych (pełna dotacja to 326,8 mln złotych, planowane wpływy ze sprzedaży biletów to 145,2 mln złotych). Zwiększenie jej o 8,0 mln oznacza wzrost o 4,4%, czyli zbieżny z wartością inflacji przewidywaną na 2012 rok przez Narodowy Bank Polski.
Dla porównania: Poznań na bieżącą działalność KM zaplanował w tym roku ponad 362 mln zł, Kraków 417 mln zł, Wrocław 327 mln. Ale w Krakowie wpływy z biletów KM mają wynieść w tym roku aż 236,7 mln zł, w Poznaniu 153 mln, a u nas ledwie 140 mln. A na koniec najlepsze: budżet Poznania – 2,232 mld zł (wydatki na KM stanowią 16,2% budżetu), budżet Krakowa – 3,534 mld zł (11,8%), budżet Wrocławia – 3,403 mld zł (9,2%). TUMW postuluje jedynie utrzymanie ich na poziomie rosnącej inflacji!