13
majTo oni składali wnioski do budżetu obywatelskiego. Kim są? »
Władze Wrocławia w tym roku po raz pierwszy zdecydowały się oddać część swoich uprawnień mieszkańcom. To oni, a nie urzędnicy, wskazują, na co w ich najbliższym otoczeniu warto wydać publiczne pieniądze. Kim są ci, którzy złożyli wnioski do budżetu obywatelskiego i jakie mają pomysły?
(…)
Projekt: wyciszenie ruchu tramwajów przez szlifowanie szyn (łuki tramwajowe ul. Władysława Łokietka, Bolesława Chrobrego, Drobnera/Dubois, pl. Teatralny/Świdnicka, ul. Nowowiejska)
Lider inicjatywy: Stanisław Piątek
Pan Stanisław na co dzień prowadzi sklep internetowy z artykułami motoryzacyjnymi. Studiował transport na Politechnice Wrocławskiej, stąd zainteresowanie komunikacją publiczną we Wrocławiu. Wniosek do budżetu obywatelskiego to pierwszy społeczny projekt, jakiego się podjął.
– Jestem miłośnikiem motoryzacji i komunikacji miejskiej – mówi Stanisław. – Jako kierowca zauważam wiele drobnych problemów, którym łatwo można zaradzić.
Takim problemem są nieoszlifowane torowiska. – To sprawa tak prosta, że dawno powinna być załatwiona – dodaje.
Urząd miasta opracowywał już podobne projekty, jednak do tej pory nie zostały wdrożone. – Wniosek złożyłem, korzystając z pomocy Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia – opowiada Stanisław. – Oficjalnie nie jestem jego członkiem, ale od grudnia angażuję się w ich działalność.
Oszacowanie kosztów uważa za najtrudniejszą część projektu. Sam przy tworzeniu kosztorysu opierał się na wyliczeniach urzędników.
Szlifowanie torowisk pomoże w wyeliminowaniu hałasu. – Mieszkam przy ul. Glinianej. Przebiega tamtędy trasa tramwajów 31plus i 32plus, więc dobrze wiem, jak dokuczliwy jest zgrzyt tramwajów. Nie da się spać przy otwartych oknach.
Osobiście sprawdził wszystkie lokalizacje wskazane w projekcie. A skrzypią nie tylko stare tramwaje. Paradoksalnie, nowe skody hałasują nawet bardziej! W projekcie uwzględnił również ul. Nowowiejską. – Remonty są tam planowane dopiero w przyszłym roku, ale chciałbym poprawić komfort mieszkających tam wrocławian już teraz.
Wrocławskie MPK nie posiada maszyny do szlifowania torów. – Mieszkańcy miasta od połowy lat 90. wnioskowali o zakupienie takiego urządzenia – dodaje.
W przyszłości Stanisław Piątek chciałby zająć się również udoskonaleniem systemu ITS Wrocław.
(…)
Cały tekst: