26
paźReklama w przestrzeni publicznej »
25 października uczestniczyliśmy w spotkaniu zorganizowanym w Art Hotelu przez wrocławski oddział SARP i warszawskie stowarzyszenie Miasto Moje A w Nim, którego celem jest obrona polskich miast przed inwazją reklam.
Miasto Moje A w Nim chce doprowadzić do uchwalenia przez Sejm RP jednolitej Ustawy o estetyce przestrzeni publicznej, na podobieństwo rozwiązań prawnych funkcjonujących w krajach Unii Europejskiej.
Podczas godzinnej prezentacji prowadzonej przez Elżbietę Dymną i Marcina Rutkiewicza – autorów albumu „Polski outdoor – reklama w przestrzeni publicznej” – mieliśmy okazję obejrzeć dokumentację fotograficzną obrazującą stan przestrzeni publicznej w Polsce i stopień jej zaśmiecenia reklamami różnego formatu.
Dokonana przez nich typologia nośników reklamowych i proponowane rozwiązania dobrze zobrazowały skalę problemu (dostrzeganą zaledwie przez 6% społeczeństwa) i brak skutecznych mechanizmów prawnych umożliwiających walkę z reklamami.
Po spotkaniu rozmawialiśmy z Beatą Urbanowicz, wrocławskim plastykiem miejskim, o reklamach wielkoformatowych, wideo-bilboardach, katalogu mebli miejskich i nowym kiosku prasowym przy ul. Świdnickiej. Poruszyliśmy kwestię dostępności do informacji publicznej i barier stawianych przez urzędy organizacjom chcącym partycypować w decyzjach dotyczących przestrzeni miejskiej.
Najważniejszym wnioskiem płynącym ze spotkania, jest konieczność zwiększenia lobbingu na szczeblu centralnym i lokalnym. Sukcesywne przypominanie decydentom o tym problemie wydaje się być jedynym możliwym sposobem nakłonienia ich do wprowadzenia koniecznych zmian w prawie.
Wojciech Prastowski, Marek Nowak
Czytaj wywiad z twórcami album „Polski outdoor” na wyborcza.pl >
Reklama w przestrzeni publicznej,