10
paźZe zdziwieniem obserwujemy reakcje niektórych radnych na wydzielenie torowiska na ul. Traugutta, które zyskało poparcie mieszkańców we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim. Sugerują oni, jakoby wrocławianie oddający głos w WBO nie byli wystarczająco kompetentni, by podjąć taką decyzję. Tymczasem to właśnie radni, niemal jednogłośnie, dwa razy ten projekt poparli!

Traugutta
Wydzielenie torowiska na ul. Traugutta wpisuje się bowiem w realizację Wrocławskiej Polityki Mobilności, która mówi wyraźnie, że transport zbiorowy jest podstawą zrównoważonego transportu w mieście, a jego fundamentem są tramwaje i kolej. Do realizacji tego celu służy kreowanie priorytetu transportu zbiorowego.
WPM została przyjęta zdecydowaną większością głosów podczas sesji Rady Miejskiej nr XLVIII z 19 września 2013 roku – 25 radnych było ‘za’, przy dwóch głosach przeciw, jednym wstrzymującym się i ośmiu nieobecnych radnych. Jedną z głosujących ‘za’ była radna Urszula Mrozowska – dziś pisząca interpelację do prezydenta w sprawie likwidacji wydzielenia buspasu, a co za tym idzie – złamania uchwalonej – m.in. głosami radnej – Polityki Mobilności.
WPM wprost zakłada wydzielanie specjalnych korytarzy komunikacyjnych dla transportu zbiorowego. Trudno zrozumieć, dlaczego nagle radni popierający Wrocławską Politykę Mobilności opowiadają się dziś przeciwko wydzieleniu torowiska na ul. Traugutta, w tym Jarosław Krauze czy Katarzyna Obara, mimo że rozwiązanie spełniło swoją funkcję. Zgodnie z danymi Urzędu Miejskiego tramwaje w tym korytarzu przyspieszyły o 4-5 minut, dzięki temu, że nie stoją w korku. Przypominamy, że każdorazowo (w ciągu tego samego czasu) w tych tramwajach jedzie ok. 2-3x więcej mieszkańców niż poruszających się samochodami na tej samej trasie. Osiągnięty efekt jest jednym z większych sukcesów w poprawianiu jakości komunikacji zbiorowej, jaki został odnotowany we Wrocławiu w ostatnim roku. Należy szczególnie zauważyć, że w badaniach na temat oczekiwań wrocławian wobec komunikacji zbiorowej to punktualność i czas dojazdu stanowią najistotniejsze czynniki, które zachęcają bądź zniechęcają do korzystania z transportu publicznego, a te zostały znacząco poprawione dzięki wydzieleniu torowiska.
Wspomniani radni nie tylko głosowali za Polityką Mobilności – której realizacją jest projekt wydzielenia torowiska na Traugutta – ale także 36-ma głosami ‘za’ (!), przy 1 nieobecnym radnym – na XV Sesji Rady Miejskiej Wrocławia 3 września 2015 – zatwierdzili ten projekt do konsultacji w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. To właśnie oni, jednogłośnie, pozwolili wrocławianom na niego głosować i zdecydować, czy ma być realizowany.
Korki to poważny problem Wrocławia. Wynika on jednak ze zbyt dużej liczby samochodów poruszających się po mieście, a także wjeżdżających do niego. Najefektywniejszym sposobem na to, by je zmniejszyć, jest poprawa jakości, niezawodności i szybkości przejazdu komunikacji zbiorowej. I temu ma służyć wydzielanie torowisk i buspasów. Wydzielenie na Traugutta to dobra decyzja – i urzędników, którzy zaakceptowali projekt, i radnych, którzy dopuścili go do głosowania, i mieszkańców, którzy głosowali za nim w Budżecie Obywatelskim. Nie róbmy kroku wstecz.
Aleksandra Zienkiewicz, prezes Towarzystwa Benderowskiego
Jakub Nowotarski, prezes Stowarzyszenia Akcja Miasto
Przemysław Filar, prezes Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia
Jakub Szymczak, Wrocławska Inicjatywa Rowerowa
Oświadczenie ruchów miejskich ws. wydzielenia torowiska na ul. Traugutta w kontekście działań radnych,