10

paź

Oświadczenie ruchów miejskich ws. wydzielenia torowiska na ul. Traugutta w kontekście działań radnych »

Komunikacja

Ze zdziwieniem obserwujemy reakcje niektórych radnych na wydzielenie torowiska na ul. Traugutta, które zyskało poparcie mieszkańców we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim. Sugerują oni, jakoby wrocławianie oddający głos w WBO nie byli wystarczająco kompetentni, by podjąć taką decyzję. Tymczasem to właśnie radni, niemal jednogłośnie, dwa razy ten projekt poparli!

Traugutta

Traugutta

Wydzielenie torowiska na ul. Traugutta wpisuje się bowiem w realizację Wrocławskiej Polityki Mobilności, która mówi wyraźnie, że transport zbiorowy jest podstawą zrównoważonego transportu w mieście, a jego fundamentem są tramwaje i kolej. Do realizacji tego celu służy kreowanie priorytetu transportu zbiorowego.

WPM została przyjęta zdecydowaną większością głosów podczas sesji Rady Miejskiej nr XLVIII z 19 września 2013  roku – 25 radnych było ‘za’, przy dwóch głosach przeciw, jednym wstrzymującym się  i ośmiu nieobecnych radnych. Jedną z głosujących ‘za’ była radna Urszula Mrozowska – dziś pisząca interpelację do prezydenta w sprawie likwidacji wydzielenia buspasu, a co za tym idzie – złamania uchwalonej – m.in. głosami radnej – Polityki Mobilności.

WPM wprost zakłada wydzielanie specjalnych korytarzy komunikacyjnych dla transportu zbiorowego. Trudno zrozumieć, dlaczego nagle radni popierający Wrocławską Politykę Mobilności opowiadają się dziś przeciwko wydzieleniu torowiska na ul. Traugutta, w tym Jarosław Krauze czy Katarzyna Obara, mimo że rozwiązanie spełniło swoją funkcję. Zgodnie z danymi Urzędu Miejskiego tramwaje w tym korytarzu przyspieszyły o 4-5 minut, dzięki temu, że nie stoją w korku. Przypominamy, że każdorazowo (w ciągu tego samego czasu) w tych tramwajach jedzie ok. 2-3x więcej mieszkańców niż poruszających się samochodami na tej samej trasie. Osiągnięty efekt jest jednym z większych sukcesów w poprawianiu jakości komunikacji zbiorowej, jaki został odnotowany we Wrocławiu w ostatnim roku. Należy szczególnie zauważyć, że w badaniach na temat oczekiwań wrocławian wobec komunikacji zbiorowej to punktualność i czas dojazdu stanowią najistotniejsze czynniki, które zachęcają bądź zniechęcają do korzystania z transportu publicznego, a te zostały znacząco poprawione dzięki wydzieleniu torowiska.

Wspomniani radni nie tylko głosowali za Polityką Mobilności – której realizacją jest projekt wydzielenia torowiska na Traugutta – ale także 36-ma głosami ‘za’ (!), przy 1 nieobecnym radnym – na XV Sesji Rady Miejskiej Wrocławia 3 września 2015 – zatwierdzili ten projekt do konsultacji w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. To właśnie oni, jednogłośnie, pozwolili wrocławianom na niego głosować i zdecydować, czy ma być realizowany.

Korki to poważny problem Wrocławia. Wynika on jednak ze zbyt dużej liczby samochodów poruszających się po mieście, a także wjeżdżających do niego. Najefektywniejszym sposobem na to, by je zmniejszyć, jest poprawa jakości, niezawodności i szybkości przejazdu komunikacji zbiorowej. I temu ma służyć wydzielanie torowisk i buspasów. Wydzielenie na Traugutta to dobra decyzja – i urzędników, którzy zaakceptowali projekt, i radnych, którzy dopuścili go do głosowania, i mieszkańców, którzy głosowali za nim w Budżecie Obywatelskim. Nie róbmy kroku wstecz.

Aleksandra Zienkiewicz, prezes Towarzystwa Benderowskiego

Jakub Nowotarski, prezes Stowarzyszenia Akcja Miasto

Przemysław Filar, prezes Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia

Jakub Szymczak, Wrocławska Inicjatywa Rowerowa

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.7/10 (13 votes cast)
Oświadczenie ruchów miejskich ws. wydzielenia torowiska na ul. Traugutta w kontekście działań radnych, 8.7 out of 10 based on 13 ratings

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia - Tumw.pl - Wszelkie Prawa zastrzeżone
kontakt@tumw.pl