15
lisNie chcemy wyrzucania pieniędzy w tunele pod placem Dominikańskim »
Zrezygnujmy z kosztownych remontów tuneli pod placem Dominikańskim oraz estakady na placu Społecznym, które sprowadzają się w praktyce do budowy tych obiektów od nowa. Zamiast tego przyspieszmy wdrożenia koncepcji władz miasta polegającej na ograniczeniu rangi Trasy WZ. Nie wyrzucajmy pieniędzy w błoto – nie remontujmy obiektów, które i tak zostaną zlikwidowane.
14 listopada 2012 r. skierowaliśmy do Prezydenta Rafała Dutkiewicza list, w którym zajmujemy jednoznaczne stanowisko w sprawie informacji o planach remontu tuneli pod placem Dominikańskim, o następującej treści.
W związku z katastrofalnym stanem tuneli pod placem Dominikańskim oraz estakady na placu Społecznym wnosimy o rezygnację z ich kosztownego remontu, który w praktyce wymaga budowy tych obiektów od nowa. W zamian proponujemy przyspieszenie wdrożenia koncepcji władz miasta polegającej na ograniczeniu rangi Trasy WZ.
Wydawanie publicznych pieniędzy na renowację obiektów, które – według zdrowego rozsądku, współczesnej myśli urbanistycznej i planów magistratu – powinny zostać wyburzone, uważamy za niecelowe.
Rezygnacja z tych remontów wydaje się jasna w kontekście oficjalnie ogłoszonych planów Urzędu Miejskiego przełożenia ruchu kołowego na Podwale i ul. Tadeusza Kościuszki, które popieramy. Ponadto pragniemy podkreślić, że zamiast budować kosztowne tunele i estakady dla polepszenia mobilności wystarczy zbudować, również zaplanowany przez Urząd, a tańszy w budowie i w eksploatacji, łącznik ulic Tęczowej i Góralskiej. Łącznik ten realnie odkorkuje okolice placu Jana Pawła II i placu Legionów i pozwoli zmniejszyć ruch na Starym Mieście.
Co więcej, w mieście takim jak Wrocław realną alternatywną może być sensowna – czyli kursująca często i szybko na wszystkich obszarach miasta – komunikacja zbiorowa. Pierwszym krokiem powinno tu być zwiększenie częstotliwości kursów na liniach autobusowych biegnących przez centrum miasta (takich jak 149, D czy K) lub przedłużenie istniejących linii (takich jak 107, 113, 131 czy 141), co pozwoli na uzupełnienie ubytku powstałego przez likwidację linii 12, 16, 135, 139 i E.
Trasa W-Z jest urbanistyczną pomyłką, która przecina, „rozrywa” centrum Wrocławia i tamuje tworzenie się naturalnych ciągów pieszych. Kluczowym posunięciem będzie tu likwidacja przejść podziemnych i stworzenie kompletów przejść naziemnych na wszystkich skrzyżowaniach z jednoczesną poprawą jakości komunikacji zbiorowej, która w perspektywie wieloletniej jest jedyną alternatywą dla centrów miast.
Liczymy, że ta niezbędna dla podniesienia jakości życia mieszkańców Wrocławia decyzja zostanie podjęta jak najszybciej.
Na pierwszym planie ul. R. Traugutta, dalej: ul. Oławska i skrzyżowanie z ulicami: Piotra Skargi, Kazimierza Wielkiego i Bł. Czesława, które zwane jest potocznie placem Dominikańskim. Właściwy pl. Dominikański znajduje się po południowej stronie kościoła pw. św. Wojciecha – na przedłużeniu ul. Wita Stwosza w kierunku wschodnim. Fot. WP
Skan pisma:
Nie chcemy wyrzucania pieniędzy w tunele pod placem Dominikańskim,