23
lisMPK nie może oszczędzać na zdrowiu i życiu mieszkańców »
Sprzeciwiamy się oszczędnościom w MPK, które skutkować mogą zagrożeniem życia podróżnych i apelujemy o częstsze, i dokładniejsze kontrole taboru. Wystosowaliśmy w tej sprawie list do Prezydenta i Radnych, w którym domagamy się również głębokich analiz podziału kompetencji jednostek odpowiedzialnych za komunikację zbiorową.
Apelujemy o zaprzestanie oszczędzania na bezpieczeństwie pasażerów MPK oraz o regularne i dokładne kontrole wrocławskiego taboru, których wyniki publikowane byłyby w Biuletynie Informacji Publicznej.
Organizacja przewozów jest zadaniem ustawowym gminy i jako takie powinno być wykonywane z należytą dbałością o procedury i zgodnie z przepisami, które mają zapewnić wysoki standard obsługi i – co najważniejsze – bezpieczeństwo. Na złą politykę transportową we Wrocławiu zwracamy uwagę od dawna, czego przykładem były nasze pisma w związku z obcinaniem linii, niedostatecznym finansowaniem remontów torowisk, a także druzgocący raport NIK.
Planowanie cięć i oszczędności, które mogą odbić się na zdrowiu i życiu mieszkańców – niesprawne tramwaje i autobusy, przemęczeni motorniczy – jest niedopuszczalne. O tych incydentach wielokrotnie alarmowały lokalne media (przykłady zamieszczamy na końcu listu).
To wszystko powoduje, że ryzykowane jest życie, nie tylko użytkowników pojazdów komunikacji zbiorowej, ale wszystkich użytkowników dróg publicznych (także pieszych i rowerzystów), którzy znajdują się w pobliżu niesprawnego pojazdu.
Oczekujemy ustosunkowania się do naszego apelu i konkretnej odpowiedzi na pytanie (wraz z udokumentowaniem), jakie działania zaradcze lub kontrolne zostały przeprowadzone w spółce MPK po doniesieniach prasowych wymienionych w niniejszym piśmie – nie tylko w skali konkretnego pojazdu, ale (przy tak dużej skali problemu) w odniesieniu do wszystkich pojazdów komunikacji publicznej.
Kończąc, proponujemy przeprowadzenie analizy obecnego podziału kompetencji między jednostki i podmioty odpowiedzialne za komunikację publiczną w mieście. Jej wynik powinien odpowiedzieć na pytanie, czy obecny stan odpowiada potrzebom zapewnienia 1) bezpieczeństwa podróżnym, 2) odpowiedniego stanu technicznego infrastruktury komunikacji publicznej, 3) pełnej korelacji wszystkich ogniw systemu oraz 4) czytelnej odpowiedzialności osób i jednostek zaangażowanych w cały proces decyzyjny.
Lista artykułów:
- 28 II 2012: publikacja w Gazecie Wrocławskiej „Tramwaje śmiertelnie groźne dla mieszkańców”
- 10 VIII 2012: publikacja Faktu „Kto nad tym wszystkim panuje”
- 18 X 2012: publikacja Gazety Wyborczej „Regulamin MPK to oszczędność, która przyniesie straty”
- 5 XI 2012: publikacja Gazety Wrocławskiej „MPK we Wrocławiu bez hamulców. Kierowcy jeżdżą, bo boją się o premię i pracę”
- 19 XI 2012: publikacja Gazety Wyborczej „Średnio co drugi autobus w MPK jeździ niesprawny”
- 20 XI 2012: publikacja Gazety Wrocławskiej „Po kontroli MPK rozważa wypożyczenie autobusów z innych miast”
- 22 XI 2012: publikacja Gazety Wrocławskiej „Wrocławskimi autobusami zajmie się prokuratura?”
Do wiadomości:
- Jacek Ossowski, Przewodniczący Rady Miejskiej Wrocławia
- Jarosław Krauze, Przewodniczący Klubu Radnych Rafała Dutkiewicza
- Piotr Babiarz, Przewodniczący Klubu Radnych Prawa i Sprawiedliwości
- Renata Granowska, Przewodnicząca Klubu Radnych Platformy Obywatelskiej
- Leszek Cybulski, radny niezrzeszony
Skan pisma:
MPK nie może oszczędzać na zdrowiu i życiu mieszkańców,