21
kw.Centrum Świebodzkie – wnioski »
Obszar nazwany tutaj Centrum Świebodzkim, poprzez przekształcenie i sprzedaż tych terenów, może się stać nowoczesnym centrum Wrocławia. Wielkomiejską dzielnicą biurowo – handlową z wyraźnymi funkcjami mieszkaniowymi dzięki najlepszej komunikacji konkurencyjną dla terenów pełniących dziś funkcje centralne, czyli Starego Miasta.
Centrum Świebodzkie
- Zarys historyczny
- Opis obecnej sytuacji
- Możliwe połączenia Szybkiej Kolejki Miejskiej z Dworca Świebodzkiego
- Komunikacja samochodowa w rejonie Centrum Świebodzkiego
- Propozycje zagospodarowania obszaru Centrum Świebodzkiego
- Wariant bez dworca
- Wariant z odkrytym tunelem
- Wariant z zabudowanym tunelem z trasą
- Wariant bez dworca z tunelem
- Wariant z nowym Dworcem Centralnym
- Wnioski
- Dworzec Mikołajów zamiast Świebodzkiego
- Komunikacja tramwajowa
- Album „Centrum Świebodzkie”
Autory opracowania:
- Tomasz Korolkiewicz – autor koncepcji
- Igor Gisterek – konsultacja ds. kolejowych
- Przemysław Filar – opracowanie graficzne/
- Bartłomiej Knapik – opracowanie tekstowe
Wydaje się, że żeby to osiągnąć, najkorzystniej zdecydować się na wersję 3, z zabudowanym tunelem do Dworca Świebodzkiego i z trasą nad tunelem. Pozwala on na maksymalizację zysków, tak dla sprzedającego, jak i dla miasta – jednocześnie nie przekreślając planów wykorzystania dworca dla celów komunikacji szynowej z Lotniskiem. Dodatkowo wariant ten daje w przyszłości możliwość na rozważenie pociągnięcia w kierunku Wielkiej Wyspy linii podziemnej i dalej w kierunku Psiego Pola.
Interesujący wydaje się także wariant 5, czyli budowa Wrocławskiego Dworca Centralnego – głównej stacji przesiadkowej dla miasta i regionu. Oczywiście budowa nie będzie tania, ale pozwoli na wprowadzenie od razu w życie wariantu 1 – czyli całkowitą rezygnację z funkcji transportowych Dworca Świebodzkiego wraz z prowadzącymi do niego torami co pozwoli na sprzedaż wszystkich omawianych gruntów po najkorzystniejszych cenach. Każdy z omówionych wariantów można podzielić na etapy realizacji. Obszar należący do Gminy Wrocław położony jest na północ od ul. Robotniczej i ten teren bez względu na przyjęty wariant dla dworca można zacząć zagospodarowywać od razu wg przedstawionej koncepcji.
Tereny należące do PKP S.A. można zagospodarowywać po przyjęciu jednego z wariantów natomiast tereny zlokalizowane w rejonie ŚTP i na zachód od niej po uregulowaniu spraw własnościowych z obecnymi użytkownikami. Dla właściwego, optymalnego zagospodarowania ww. terenów niezbędne są regulacje prawne i geodezyjne. Najlepszym rozwiązaniem byłoby scalenie poszczególnych działek, zarówno tych miejskich, kolejowych oraz Skarbu Państwa i ponowna ich parcelacja, dostosowana do nowego kształtu zagospodarowania terenu i wytyczonych korytarzy komunikacyjnych. Pozwoli to na uzyskanie optymalnych kształtów dla nowych działek, przez co zwiększy się ich atrakcyjność dla przyszłych inwestorów. Pozwoli to także na stworzenie spójnej i zwartej zabudowy. Rozbicie dużych działek na mniejsze pozwoli na łatwiejszą ich sprzedaż (oraz zwiększenie zysków z tej sprzedaży) i etapowanie zagospodarowywania całego terenu oraz będzie bezpieczniejsze zarówno dla sprzedającego jak i przyszłych inwestorów. Dzięki takiemu zabiegowi nie popełni się ponownie
błędu jakim była sprzedaż dużego terenu Centrum Południowego (pomiędzy hotelem „Wrocław” a byłym Poltegorem) jednemu inwestorowi, który obecnie ma problemy z realizacją inwestycji i zobowiązań w stosunku do sprzedającego (UM Wrocławia). Mniejsze działki wpłyną korzystnie na jakość zabudowy i urozmaicą krajobraz miasta.
Oceniając jedynie aspekty urbanistyczne zaproponowanych rozwiązań przychylałbym się do wariantu z tunelem kolejowym i dworcem centralnym z powodu odwagi w postrzeganiu problemu. Chciałbym jednak zwrócić uwagę na bardzo ważny element w znaczący sposób wpływający na ocenę całości problemu. Jest nim odpowiedź na pytanie o przyszłość Dworca Głównego. Znając zasady funkcjonowania np. Dworca Centralnego w Brukseli należy przyjąć, że jako dworzec dla ruchu dalekobieżnego stanie się on jedynie przystankiem przelotowym. Znakomicie jako dworzec sprawdziłby się jako główny węzeł systemu kolei regionalnych. To tutaj olbrzymie potoki ruchu mogłyby znaleźć wystarczającą przestrzeń do „wylewania” i „wlania się” się we Wrocław pod warunkiem, że system miejskiej komunikacji zbiorowej byłby w stanie go przejąć i rozprowadzić bezproblemowo w granicach miasta (przez sieć linii tramwajowych i kolei miejskiej). Peryferyjne położenie w stosunku do „jądra miasta” nakazuje wręcz jak najbardziej poważnie potraktować propozycję zarówno lokalizacji i samej budowy dworca centralnego, gdyż to właśnie w jego sąsiedztwie, na bezkresnych terenach kolejowych powstanie wrocławskie City. Trasa Airport Express winna zaczynać się na Dworcu Głównym i przejeżdżać przez dworzec centralny. Kończenie jej na dworcu świebodzkim, jak również traktowanie DŚjako stacji końcowej dla kolei regionalnych wydaje się być pomysłem nieodpowiedzialnym w kontekście ograniczonych możliwości przewozowych miejskiego systemu komunikacji zbiorowej w rejonie Placu Orląt Lwowskich w dającej się przewidzieć nieodległej przyszłości.