21
kw.Centrum Świebodzkie – dworzec Mikołajów zamiast Świebodzkiego »
Mając na uwadze odzyskanie jak największej przestrzeni zaplecza dworca dla stworzenia tam pełnowartościowej tkanki miejskiej, myśląc o tym obszarze jako wielkomiejskiej dzielnicy, mogącej w przyszłości stać się właściwym Centrum miasta (wrocławskim City) z góry odrzucamy możliwość połączenia dworca torami zbudowanymi na powierzchni ziemi.
Centrum Świebodzkie
- Zarys historyczny
- Opis obecnej sytuacji
- Możliwe połączenia Szybkiej Kolejki Miejskiej z Dworca Świebodzkiego
- Komunikacja samochodowa w rejonie Centrum Świebodzkiego
- Propozycje zagospodarowania obszaru Centrum Świebodzkiego
- Wariant bez dworca
- Wariant z odkrytym tunelem
- Wariant z zabudowanym tunelem z trasą
- Wariant bez dworca z tunelem
- Wariant z nowym Dworcem Centralnym
- Wnioski
- Dworzec Mikołajów zamiast Świebodzkiego
- Komunikacja tramwajowa
- Album „Centrum Świebodzkie”
Autory opracowania:
- Tomasz Korolkiewicz – autor koncepcji
- Igor Gisterek – konsultacja ds. kolejowych
- Przemysław Filar – opracowanie graficzne/
- Bartłomiej Knapik – opracowanie tekstowe
Takie rozwiązanie kolidowałoby z potencjalnymi ulicami, które obszar ten mogą skomunikować i urbanistycznie scalić z dzielnicami położonymi w sąsiedztwie. Rozwiązanie takie zdeterminuje również konieczność budowy tunelu, lub co gorsza estakady w ciągu Śródmiejskiej Trasy Południowej. Budowa torów w poziomie „0” i budowa estakady w ciągu ŚTP wymusi zachowanie wymaganych przez przepisy odległości, co negatywnie wpłynie na intensywność zabudowy, stopień wykorzystania terenu i potencjalne zyski ze sprzedaży gruntów. Śródmiejska Trasa Południowa i Trasa Świebodzka powinny zostać zaprojektowane jako wielkomiejskie aleje, ze szpalerami drzew, zabudowane pierzejami budynków o zróżnicowanych funkcjach. Budowa torów i estakady przekreśla taką wizję. Dlatego zasadniczą kwestią jest przyszłość Dworca Świebodzkiego. Wcześniej zaprezentowaliśmy kilka wariantów zagospodarowania Centrum Świebodzkiego, w których uniknięto budowy wyżej wymienionej estakady. Warianty te, poza jednym, zakładały przywrócenie w przyszłości funkcji kolejowej Dworca Świebodzkiego. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem było wybudowanie tunelu, przekształcenie Świebodzkiego na dworzec z peronami podziemnymi. Byłoby to jednak rozwiązanie
drogie i pracochłonne. Głównymi argumentami reanimacji dworca jest możliwość stworzenia z niego stacji obsługującej ruch pociągów lokalnych z lotniska, przejęcia części ruchu kolejowego z Dworca Głównego, budowa stacji SKM – a także w dalszej przyszłości kontynuacji tunelu od podziemnego dworca jako zaczątku
wrocławskiego metra.
Mimo tych argumentów i niewątpliwie dobrej lokalizacji dworzec ten ma jednak same minusy:
- nie jest w stanie obsłużyć wszystkich kierunków,
- nie ma praktycznie możliwości połączenia go z Dworcem Głównym,
- nie ma odpowiedniego zaplecza,
- ma ograniczoną pojemność,
- jest dworcem czołowym.
Skomunikowanie go z lotniskiem również wydaje się mało korzystne, gdyż byłoby to jedno z niewielu połączeń, które mógłby obsługiwać, zatem oprócz stacji docelowej nie byłby dworcem przesiadkowym. Najrozsądniejszym zatem rozwiązaniem jest rozbudowa Dworca Głównego o dodatkowy peron dla kolejki SKM, obsługującej ruch min na lotnisko oraz w razie konieczności dobudowy 1–2 torów do istniejącej estakady. Pociągi z lotniska jeździłyby na Dworzec Główny, ale dzięki stosunkowo niewielkim nakładom w porównaniu do budowy tunelu – również na Dworzec Mikołajów i Dworzec Nadodrze. Przedstawiamy rozwinięcie wersji, która zakłada rezygnację z funkcji kolejowej Dworca
Świebodzkiego. W zamian odbudowy torów do Dworca Świebodzkiego, które zdegradują potencjał jego otoczenia albo budowy kosztownego tunelu – korzystniejszym rozwiązaniem wydaje się budową łącznika od linii 274 (W-w Świebodzki – Zgorzelec) do linii 271 (W-w Główny – Poznań Główny).
Dzięki takiemu rozwiązaniu pociągi od strony W–w Zachodni, W–w Muchobór i w przyszłości W–w Lotnisko będą mogły pojechać na Dworzec Główny (jak obecnie), ale również skręcić na Dworzec Mikołajów i Dworzec Nadodrze. Oprócz korzyści płynących z optymalnego rozprowadzenia po mieście pociągów z lotniska, plusem takiego rozwiązania jest odciążenie Dworca Głównego. Pociągi jadące liniami 274 od strony W–w Zachodni czy 273 od strony W–w Muchobór, będą mogły skręcić w kierunku Dworca Mikołajów i kontynuować bieg w kierunku Poznania przez W–w Popowice, czy w kierunku Oleśnicy przez Dworzec Nadodrze, bez konieczności jazdy przez Dworzec Główny. Rozwiązanie takie wymusza poza budową ww. łącznika – konieczność dobudowy na stacji W–w Mikołajów pary torów i rozbudowę go z roli stacji do funkcji dworca przelotowego, z całą niezbędną infrastrukturą (jak np. Berlin Spandau):
Budowa łącznika kolejowego wymusza konieczność innego przeprowadzenia Trasy Świebodzkiej. Jej przebieg w związku z kolizją z planowanym łącznikiem kolejowym przeprojektowujemy. Dotychczas przeprowadzona równolegle do linii 274 (W–w Świebodzki – Zgorzelec) – teraz skręcona, przechodząc przez teren byłej fabryki Pafawag i dalej do Trasy Czeskiej.
Dworzec Mikołajów z racji swojego położenia, przelotowego układu torów i po budowie łącznika możliwości obsługi WSZYSTKICH kierunków góruje nad możliwościami reanimowanego Dworca Świebodzkiego. Głównymi zaletami rozbudowy Mikołajowa do roli Dworca są zatem:
- centralne położenie geograficzne na mapie miasta,
- bliskość dużych dzielnic mieszkaniowych,
- bliskość rozbudowujących się w jego rejonie funkcji usługowych (centra handlowe, biura)
- lokalizacja przy jednej z głównych arterii miejskich – ul. Legnickiej i planowanej Trasie Strzegomskiej,
- przelotowy układ torów,
- możliwość obsługi wszystkich kierunków,
- doskonałe połączenie z pozostałymi dworcami: Głównym i Nadodrze,
- możliwość rozbudowy układu torowego (MPZP zakłada rezerwę)
- sąsiedztwo niezabudowanego terenu po byłym wzgórzu Mikołajskim, dającego możliwość wykreowania wielkomiejskiego sąsiedztwa z funkcjami obsługi podróżnych (hotele, przystanki KZ, usługi) i innymi funkcjami (biura, mieszkania,handel)
Siatka ulic miejskich, kwartały zabudowy, nowa linia tramwajowa w osi alei łączącej obecną ul. Legnicką z planowaną Trasą Strzegomską. (Legnicka i Trasa Strzegomska docelowo oczywiście jako miejskie aleje z drzewami i licznymi przecznicami).
Na zachód od dworca – zabudowa śródmiejska (hotele, hostele, biura oraz handel i mieszkania jako funkcja uzupełniająca). Stacja Mikołajów i estakada kolejowa w jej obrębie rozbudowana o 2 tory od strony zachodniej – dla pociągów towarowych zjeżdżających z obwodnicy towarowej. Dzięki takiemu układowi pociągi towarowe przejadą przez stację „tranzytem” z ominięciem torów osobowych i peronów. Za wiaduktem nad ul. Legnicką pociągi towarowe zjadą na tory ogólne w kierunku W–w Popowice lub Dworca Nadodrze. Istniejące obecnie 4 tory po modernizacji i przystosowaniu układu torowego – zostaną przeznaczone jedynie dla obsługi pociągów osobowych z Dworca Głównego, Dworca Mikołajów, stacji W–w Zachodni i stacji W–w Popowice. Przyszłość Dworca Świebodzkiego – to Dworzec Mikołajów. Obszar Centrum Świebodzkiego w 100% przeznaczony dla potrzeb przyszłej wielkomiejskiej dzielnicy (pod zabudowę, aleje, ulice, place, skwery i zieleń), funkcja kolejowa przeniesiona na Dworzec Główny i Dworzec Mikołajów. Rezygnacja z funkcji kolejowej Dworca Świebodzkiego w tej koncepcji nie przekreśla jednak całkowicie możliwości budowy w dalszej przyszłości linii podziemnej do Dworca Świebodzkiego – jako początku trasy metra. Korytarz komunikacyjny pod Trasą Świebodzką i rezerwa terenu na rozwidleniu łączników do dworca Głównego i Dworca Mikołajów stwarza możliwość budowy takiego tunelu.