25

Wrz

Zabytki rdzewieją, hale zajezdni stoją puste »

Estetyka

jasimalgosia

Złożyliśmy do Prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza pismo w sprawie niszczejących nadal tramwajów zabytkowych, dla których idealnym miejscem byłaby zamknięta Zajezdnia Dąbie. 

Jednym ze zwycięzców zeszłorocznej edycji Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego był zgłoszony przez TUMW projekt zabezpieczenia kolekcji zabytkowych tramwajów i remontu jednego z nich. Kolekcja, która składa się z czterdziestu pojazdów komunikacji miejskiej, od lat niszczeje i rdzewieje, bo zabytkowe wozy są ustawione „pod chmurką”, narażone na deszcz, śnieg i złodziei metali szlachetnych. Eksperci oceniają ją jako unikatową na skalę światową – w jej skład wchodzą m.in. wieżówka sieciowa z 1892 r., szlifierki z lat 20. XX w. zbudowane specjalnie na zamówienie Wrocławia czy blisko stuletnie pasażerskie wagony typu Standard.

Minął już ponad rok od czasu, gdy projekt ten zdobył szerokie poparcie wrocławian i zyskał 500 tys. zł na jego realizację przez Radę Miejską, ale tramwaje ciągle nie zostały zabezpieczone i dalej stoją pod gołym niebem za zajezdnią przy ul. Legnickiej. Warto podkreślić, że kolekcja wpisana jest do rejestru zabytków, a co za tym idzie, jest chroniona prawem. I obowiązek dbania o nią przypada na właściciela, czyli Gminę Wrocław.

Tymczasem, opuszczone przez MPK hale tramwajowe zajezdni Dąbie przy ul. Wróblewskiego od marca br. stoją puste. Te historyczne zabudowania jak mało które nadają się do garażowania i eksponowania zabytkowych wagonów, posiadają bowiem nie tylko gotową infrastrukturę, ale i wyjątkowy charakter.

Apelujemy do władz miejskich Wrocławia, aby nie zaprzepaściły tej okazji i kolekcję zabytkowych pojazdów przeniosły właśnie do zajezdni Dąbie. W dyskusji publicznej pojawiają się różne pomysły na nową wizję dawnej zajezdni – sklep wielkopowierzchniowy, sala koncertowa czy centrum kultury studenckiej. Na szczęście hale Dąbia są duże i można pogodzić w nich wiele różnych funkcji. O ile jednak sklep dyskontowy można zlokalizować w dowolnym miejscu, to zajezdnia nadaje się idealnie do dalszego służenia tramwajom – tym razem zabytkowym.

Poniżej publikujemy pismo wysłane do Prezydenta Wrocławia Rafała Dutkiewicza, dotyczące remontu zabytkowych wrocławskich tramwajów i planu garażowania ich w Zajezdni Dąbie:

zajezdnia-dabie-pismo
fot. Fot. CC-BY-SA-2.5.pl  Wikipedia.pl/Julo.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.3/10 (3 votes cast)
Zabytki rdzewieją, hale zajezdni stoją puste, 8.3 out of 10 based on 3 ratings

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia - Tumw.pl - Wszelkie Prawa zastrzeżone
kontakt@tumw.pl