22

Kwi

Prof. Jan Biliszczuk popiera TUMW ws. wiaduktu z ul. Grabiszyńskiej! »

Architektura i Urbanistyka

prof_jan_biliszczuk

Pomysł TUMW, by demontowany wiadukt kolejowy z ul. Grabiszyńskiej przenieść w inne miejsce Wrocławia i zmienić go np. na kładkę dla pieszych i rowerzystów, poparł prof. Jan Biliszczuk z Politechniki Wrocławskiej. 

W naszym piśmie, które zaadresowaliśmy do władz Wrocławia oraz do spółki PKP PLK zaproponowaliśmy, aby po demontażu wiaduktu kolejowego z ul. Grabiszyńskiej nie przeznaczać tej konstrukcji na złom, ale dokonać niezbędnych napraw i oddać ją na potrzeby pieszych oraz rowerzystów. O ocenę tego pomysłu poprosiliśmy prof. dr. hab. inż. Jana Biliszczuka z Politechniki Wrocławskiej, głównego projektanta najdłuższego i najwyższego mostu podwieszanego w Polsce, czyli rozpiętego nad Odrą Mostu Rędzińskiego we Wrocławiu.

– Uważam, że warto rozważyć na poważnie pomysł przeniesienia wiaduktu z ul. Grabiszyńskiej w inne miejsce Wrocławia. Oczywiście, na początku warto sprawdzić jego stan techniczny, bo to wpłynie na koszt ewentualnego dostosowania tej konstrukcji do nowego przeznaczenia. Być może konieczne będzie np. usunięcie fragmentów, które pordzewiały i zabezpieczenie ich przed dalszą korozją – ocenia prof. Jan Biliszczuk.

Naukowiec z Politechniki Wrocławskiej odniósł się także do zastrzeżeń, jakoby transport zdemontowanego wiaduktu w nowe miejsce oraz jego adaptacja był zadaniem zbyt trudnym do zrealizowania:

– Nie sądzę, aby przystosowanie tego wiaduktu w nowym miejscu byłoby trudne pod względem technicznym. Rzecz jasna, należałoby tak wybrać miejsce, by konstrukcja wiaduktu była do niego optymalnie dopasowana, a także, by można było odpowiednio przygotować podłoże. Warto też pamiętać, że kładka nad fosą w pobliżu Placu Orląt Lwowskich została tam dowieziona w całości, a do Wrocławia dotarła aż z Luksemburga. Sądzę zatem, że również transport wiaduktu z ul. Grabiszyńskiej dałoby się racjonalnie zaplanować.

W naszej propozycji adresowanej do wrocławskiego magistratu i PKP PLK podkreśliliśmy, że technika wykonania wiaduktu z ul. Grabiszyńskiej, czyli nitowana kratownica systemu Schwedlera, dziś nie jest już stosowana. Dlatego wiadukt ten można potraktować jako pomnik wrocławskiej oraz kolejowej myśli technicznej.

– Dziś nie ma już zbyt wielu konstrukcji wykonanych w tego typu technice. Dlatego warto je zachować dla kolejnych pokoleń – przekonuje prof. Jan Biliszczuk.

***
fot. Danuta B., fotopolska.eu, Wikipedia/ CC BY-SA 3.0.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.4/10 (5 votes cast)
Prof. Jan Biliszczuk popiera TUMW ws. wiaduktu z ul. Grabiszyńskiej!, 9.4 out of 10 based on 5 ratings

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia - Tumw.pl - Wszelkie Prawa zastrzeżone
kontakt@tumw.pl