18

czerwiec

Najpierw inwestycje dla wielkich osiedli Wrocławia, później nowe torowisko na Hubskiej »

Komunikacja

Tramwaj na SienkiewiczaBudowa nowego torowiska tramwajowego na ul. Hubskiej to dobry pomysł wrocławskiego magistratu. Uważamy jednak, że w pierwszej kolejności urzędnicy powinni zabrać się za realizacje innych inwestycji transportowych, np. w budowanie linii tramwajowej na Psie Pole, Nowy Dwór, Muchobór Wielki czy Jagodno.

Jesteśmy przekonani, że wielkie osiedla Wrocławia (Nowy Dwór, Muchobór Wielki, Psie Pole, Jagodno) zasługują na to, aby zaoferować im lepszą ofertę w zakresie transportu zbiorowego. W naszej ocenie, osiedla te powinny być obsługiwane przez linie tramwajowe.
Uważamy, że to inwestycje w poprawę komunikacji zbiorowej obsługujące duże osiedla Wrocławia powinny być realizowane w pierwszej kolejności.
Dlatego wrocławski magistrat powinien zrezygnować z planów likwidacji awaryjnego torowiska na ul. Dyrekcyjnej oraz przesunąć w czasie budowę trakcji tramwajowej przez ul. Hubską (od ul. Glinianej do ul. Pułaskiego). Nie są to bowiem inwestycje pierwszej potrzeby w obecnej sytuacji sieci transportu zbiorowego Wrocławia.
Likwidacja torowiska na Dyrekcyjnej grozi poważnymi problemami w ruchu tramwajów.
Stanowczo podkreślamy, że planowana likwidacja torowiska awaryjnego na ul. Dyrekcyjnej wydaje się być ukłonem urzędników w stronę dewelopera, budującego galerię handlową w miejscu dawnego Dworca PKS. Usunięcie torowiska upłynni bowiem ruch samochodowy
obsługujący nową galerię. Ale stracą na tym mieszkańcy Wrocławia, bo zostaną narażeni na ryzyko paraliżu komunikacyjnego w tej części miasta.
Torowisko na ul. Dyrekcyjnej jest awaryjnie używane i rezerowane dla torowiska na ul. Borowskiej (od ul. Dyrekcyjnej do ul. Stawowej), po którym w tej chwili jeździ 5 linii tramwajowych (dwie z pętli Park Południowy, dwie z krańcówki Gaj i jedna z pętli
Tarnogaj). Jego likwidacja w tym momencie odcina wskazane wyżej linie od centrum miasta w przypadku awarii na ul. Borowskiej. Tym bardziej, że przedstawiciele magistratu nie są w stanie określić dokładnego terminu oddania do użytku planowanej trakcji na ul. Hubskiej (poza ogólną datą 2017 r.).
Nowe tory przez Hubską – mniej tramwajów dla mieszkańców Hub?
Podczas posiedzenia Komisji Komunikacji i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej Wrocławia, które odbyło się 18 marca br., padła ważna deklaracja ze strony Zbigniewa Komara, zastępcy dyrektora Departamentu Infrastruktry w Urzędzie Miasta. Zapowiedział, że na nowej trasie na wrocławskich Hubach powstanie para przystanków wiedeńskich na
wysokości skrzyżowania z ul. Dawida, a docelowo przez Hubską i dalej prosto ul. Pułaskiego będzie jeździć regularnie jedna z linii tramwajowych.
Ta deklaracja budzi nasz niepokój. Oznacza ona bowiem, że wspomniana linia tramwajowa może zostać zabrana części mieszkańców Hub (korzystających z przebudowanych kilka lat temu dwóch przystanków na ul. Glinianej). A korzystający z niej pasażerowie będą mieli utrudniony dostęp do Dworca Głównego PKP, zmuszeni do wybrania jednego z dwóch przystanków oddalonych o kilkaset metrów od dworca: na ul. Kościuszki lub planowany na ul. Dawida.
Dodatkowo inwestycja na ul. Hubskiej jest planowana bez wymaganej w obowiązującym
miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego trakcji tramwajowej przez ul.
Suchą. Zgoda na likwidację torowiska awaryjnego i planowanie w jego miejsce torowiska na ul. Hubskiej oznacza więc drastyczne pogorszenie warunków
poruszania się mieszkańców. Takie plany Urzędu Miasta są tym bardziej zastanawiające
w sytuacji, gdy Urząd Miasta poświęca komfort podróży pasażerów komunikacji zbiorowej
na rzecz interesów inwestora, który uzyskał już tak wiele ustępstw podczas zmiany miejscowego planu – choćby możliwość wycięcia wielu drzew.
Hubska może poczekać!
W naszej ocenie, budowa torowiska na ul. Hubskiej nie jest podstawowym problemem wrocławskiej komunikacji zbiorowej. Dlatego postulujemy rezygnację z planów likwidacji awaryjnego torowiska na ul. Dyrekcyjnej i odłożenie budowy torowiska w ul. Hubskiej na przyszłość. Nowa linia na Hubskiej może być przydatna jako dodatkowe połączenie, a nie
jako wymuszone zastępstwo dla likwidowanej trakcji tramwajowej.
Proponujemy też, aby pieniądze zarezerwowane na tę inwestycję w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym 2015-2019 przeznaczyć na rozwój komunikacji tramwajowej tam, gdzie jest bardziej potrzebna. To, jak wspominaliśmy, budowa linii tramwajowych
na duże osiedla Wrocławia. Ale warte rozpatrzenia jest też np. przedłużenie linii tramwajowej z pętli Biskupin na Bartoszowice (które od czasu likwidacji pośpiesznej linii autobusowej E cierpi na brak bezpośredniego połączenia z centrum miasta).
Przemysław Filar – Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia, Tomasz Szymczyszyn –
Inicjatywa Obywatelska Referendum Wrocław, Tomasz Owczarek – Inicjatywa
Obywatelska Referendum Wrocław, Patryk Wrona – Inicjatywa Obywatelska Referendum
Wrocław, Jarosław Góral – Rada Osiedla Muchobór Wielki, Maciej Radoszko, Damian
Wojciech Dudała – Inicjatywa WrObywatel, Maciej Słobodzian – Partia Zieloni, Krzysztof
Jarząb – Inicjatywa Obywatelska Referendum Wrocław , Daniel Karpowicz – Inicjatywa
Obywatelska Referendum Wrocław, Sebastian Lorenc – Radny Rady Miejskiej Wrocławia,
Witold Studniarczyk – Inicjatywa Obywatelska Referendum Wrocław (Radny Rady Osiedla
„Księże”), Michał Garstka – Inicjatywa Obywatelska Referendum Wrocław, BartłomiejCiążyński – Inicjatywa Obywatelska Referendum Wrocław, Tomasz Czajkowski- Fundacja Inicjatywa Kapitału Społecznego

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.5/10 (6 votes cast)
Najpierw inwestycje dla wielkich osiedli Wrocławia, później nowe torowisko na Hubskiej, 8.5 out of 10 based on 6 ratings

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia - Tumw.pl - Wszelkie Prawa zastrzeżone
kontakt@tumw.pl